не всякому духу верьте, но испытывайте духов, от Бога ли они, потому что много лжепророков появилось в мире. 1Иоан 4:1
μὴ παντὶ πνεύματι πιστεύετε ἀλλὰ δοκιμάζετε τὰ πνεύματα εἰ ἐκ τοῦ θεοῦ ἐστιν ὅτι πολλοὶ ψευδοπροφῆται ἐξεληλύθασιν εἰς τὸν κόσμον (Α΄ Ιωάννη 4:1)


блаженный Аврелий Августин (354 ﹣ 430)#Божественность Христа #Троица 1. Let us rejoice, brothers and sisters; let the nations be glad and exult. It is not this visible sun, but its invisible creator, who has consecrated this day,? when the virgin mother gave birth from her fertile and unimpaired womb to the one who became visible for us, by whom in his invisibility she herself was created; a virgin in conceiving, a virgin in giving birth, a virgin when with child, a virgin on being delivered, a virgin for ever. Why be astonished at these things, O man? That is how he made her, who was himself made from her. He already was, you see, before he was made; and being almighty, he was able to be made, while remaining what he already was. He made a mother for himself, while he was still with the Father; and when he was made from his mother, he remained in the Father. How could he cease to be God on beginning to be man, when he enabled his mother not to cease to be a virgin when she gave him birth?

Hence that the Word became flesh (Jn 1:14), does not mean that the Word passed into flesh by perishing, but that flesh was attached to the Word to prevent flesh itself from perishing; with the result that just as man is soul and flesh, so Christ would be God and man. The same one God who is man, the same one man who is God; not by a compounding of nature, but by unity of person. In a word, the one who as Son of God is coeternal with his begetter and always from the Father, is identical with the son of man who began to be at a particular time from the virgin. And thus humanity was indeed added to the divinity of the Son; and yet this did not result in a quaternity or foursome of persons, but the Trinity or threesome remains.

1. Возрадуемся, братья и сестры; да возвеселятся и возликуют народы. Не это видимое солнце, а его невидимый создатель освятил этот день, когда дева-мать родила из своего плодоносного и непорочного чрева того, кто стал видимым для нас, кем в его невидимости она сама была создана; дева в зачатии, дева в рождении, дева в ношении, дева в рождении, дева вовек. Что удивляться этому, о человек? Вот как он создал ее, которая сама была создана из нее. Он уже был, видите ли, до того, как он был создан; и будучи всемогущим, он мог быть создан, оставаясь тем, чем он уже был. Он создал себе мать, когда он был еще с Отцом; и когда он был создан от своей матери, он оставался в Отце. Как он мог перестать быть Богом, начав быть человеком, когда он позволил своей матери не перестать быть девой, когда она родила его?

Следовательно, то, что Слово стало плотью (Ин. 1:14), не означает, что Слово перешло в плоть, погибнув, но что плоть была присоединена к Слову, чтобы предотвратить гибель самой плоти; в результате чего, как человек есть душа и плоть, так и Христос будет Богом и человеком. Тот же самый единый Бог, который есть человек, тот же самый единый человек, который есть Бог; не через соединение природы, но через единство личности. Одним словом, тот, кто как Сын Божий совечен своему родителю и всегда от Отца, идентичен сыну человеческому, который начал быть в определенное время от девы. И таким образом человечество действительно было добавлено к божественности Сына; и все же это не привело к четверице или четверке лиц, но Троица или тройка остается.
Sermon 186 ИсточникСкан страницы

Огромное спасибо:
Телеграмм канал "Православным о Христе"