не всякому духу верьте, но испытывайте духов, от Бога ли они, потому что много лжепророков появилось в мире. 1Иоан 4:1
μὴ παντὶ πνεύματι πιστεύετε ἀλλὰ δοκιμάζετε τὰ πνεύματα εἰ ἐκ τοῦ θεοῦ ἐστιν ὅτι πολλοὶ ψευδοπροφῆται ἐξεληλύθασιν εἰς τὸν κόσμον (Α΄ Ιωάννη 4:1)


архиепископ Александрийский Афанасий Великий (около295 ﹣ 02.05.373)#Божье Слово #Предание May God comfort you. I know moreover that not only this thing saddens you, but also the fact that while others have obtained the churches by violence, you are meanwhile cast out from your places. For they hold the places, but you the Apostolic Faith. They are, it is true, in the places, but outside of the true Faith; while you are outside the places indeed, but the Faith, within you. Let us consider whether is the greater, the place or the Faith. Clearly the true Faith. Who then has lost more, or who possesses more? He who holds the place, or he who holds the Faith? Good indeed is the place, when the Apostolic Faith is preached there, holy is it if the Holy One dwell there. (After a little:) But ye are blessed, who by faith are in the Church, dwell upon the foundations of the faith, and have full satisfaction, even the highest degree of faith which remains among you unshaken. For it has come down to you from Apostolic tradition, and frequently has accursed envy wished to unsettle it, but has not been able. On the contrary, they have rather been cut off by their attempts to do so. For this is it that is written, `Thou art the Son of the Living God8 ,' Peter confessing it by revelation of the Father, and being told, `Blessed art thou Simon Barjona, for flesh and blood did not reveal it to theee,' but `My Father Who is in heaven,' and the rest. No one therefore will ever prevail against your Faith, most beloved brethren. For if ever God shall give back the churches (for we think He will) yet without9 such restoration of the churches the Faith is sufficient for us. And lest, speaking without the Scriptures, I should [seem to] speak too strongly, it is well to bring you to the testimony of Scriptures, for recollect that the Temple indeed was at Jerusalem; the Temple was not deserted, aliens had invaded it, whence also the Temple being at Jerusalem, those exiles went down to Babylon by the judgment of God, who was proving, or rather correcting them; while manifesting to them in their ignorance punishment [by means] of blood-thirsty enemies10 . And aliens indeed had held the Place, but knew not the Lord of the Place, while in that He neither gave answer nor spoke, they were deserted by the truth. What profit then is the Place to them?

Да утешит вас Бог. Я знаю, что не только это вас огорчает, но и то, что в то время как другие силой получили церкви, вы тем временем изгнаны из своих мест. Ибо они держат места, а вы апостольскую веру. Они, правда, в местах, но вне истинной веры; в то время как вы действительно вне мест, но вера внутри вас. Давайте рассмотрим, что больше, место или вера. Ясно, истинная вера. Кто же больше потерял или кто больше имеет? Тот, кто держит место, или тот, кто держит веру? Действительно хорошее место, когда там проповедуется апостольская вера, свято оно, если там обитает Святой. (Спустя немного:) Но блаженны вы, которые верой в Церкви, пребывают на основаниях веры и имеют полное удовлетворение, даже высшую степень веры, которая остается среди вас непоколебимой. Ибо это дошло до вас от апостольского предания, и часто проклятая зависть хотела расстроить его, но не могла. Напротив, они скорее были отсечены своими попытками сделать это. Ибо это написано: «Ты Сын Бога Живого», — Петр исповедовал это по откровению Отца, и ему было сказано: «Блажен ты Симон Вариона, потому что не плоть и кровь открыли тебе это», но «Отец Мой, Сущий на небесах», и прочее. Поэтому никто никогда не одолеет вашу веру, возлюбленнейшие братья. Ибо если Бог когда-нибудь вернет церкви (а мы думаем, что Он это сделает), то без такого восстановления церквей вера для нас достаточна. И чтобы, говоря без Писаний, я не [казал бы] говорить слишком сильно, хорошо привести вас к свидетельству Писаний, ибо вспомните, что Храм действительно был в Иерусалиме; Храм не был заброшен, в него вторглись чужеземцы, откуда также Храм был в Иерусалиме, те изгнанники сошли в Вавилон по суду Божию, который испытывал или, скорее, исправлял их; в то же время являя им в их неведении наказание [посредством] кровожадных врагов. И чужеземцы действительно занимали Место, но не знали Господа Места, в то время как Он не давал ответа и не говорил, они были оставлены истиной. Какая же польза им от Места?
машинный переводFrom Festal Letter XXIX ИсточникДругая ссылка

Огромное спасибо:
Телеграмм канал "Православным о Христе"