
блаженный Аврелий Августин (354 ﹣ 430)#SolaScriptura #Предание 5. But, as I had begun to say, let us not listen to “you say this, I say that” but let us listen to “the Lord says this.” Certainly, there are the Lord’s books, on whose authority we both agree, to which we concede, and which we serve; there we seek the Church, there we argue our case. Here they would perhaps say “What do you seek in the books which you surrendered to the flames?” To this I respond “What do you fear in these books being read if you guarded them from the flames?” Certainly he is believed to have handed them over who is convicted for not agreeing to their being read. Or if perhaps these books might point out their betrayer, just as the Lord did Judas; let them read in them that Caecilian or those who ordained him expressly and by name were the future betrayers of those same books, and if I did not excommunicate them, I myself could be judged to have handed [the books] over along with them. But we do not find in these books that those who ordained Majorinus were considered traitors, although we read this elsewhere. Therefore, those charges which we read in turn against ourselves not from the divine canonical books, but from elsewhere, are removed from our midst. If they do not wish that these charges be removed, let them see that if either side’s charges are true, there was no reason for their separation to flee those whom they considered guilty; and if either side’s charges are false, there was no reason for their separation to flee those whom they found to be with no fault; and if our charges are true but theirs false, there was no reason for their separation, since they should look instead to correct themselves and remain in unity; and if ours are false and theirs true, there was no reason for their separation, since they should not abandon the innocent part of the world to which they were neither willing nor able to demonstrate their case.
6. Perhaps someone might ask me “Why do you wish those charges to be removed from your midst even if they are made known while your own community remains unassailable?” I do not wish the holy Church to be founded on human evidence, but on divine oracles. For if the Holy Scriptures delineated the Church in Africa alone and among a few Cutzupitani or Monteses in Rome and in the household or patrimony of a Spanish woman, whatever is published elsewhere from other writings none but the Donatists would hold as the Church. If Holy Scripture determined the Church to be among a few Mauri in the province of Caesarea, one ought to go over to the Rogatists; if among a few Tripolitani and Byzaceni and provincials, the Maximianists would have arrived at the Church; if among the Orientals alone, the Church should be sought among the Arians and Eunomians and Macedonians and whatever others are there. Who could count each individual heresy of the individual nations? But if the Church of Christ is delineated among all peoples with divine and most certain evidence of the canonical Scriptures, whatever they should bring to bear and whoever should read it should say Look! Here is the Messiah! Or, There he is! Let us rather hear, if we are his sheep, the voice of our pastor saying Do not believe it (Matth. XVIV, 23). Indeed, those individual churches are not found among many nations, where that Church is; but this Church, which is everywhere, is found even where they are. Therefore, we seek it in the holy canonical Scriptures.
5. Но, как я уже начал говорить, не будем слушать «ты говоришь это, я говорю то», а послушаем «Господь говорит это». Конечно, есть книги Господа, с авторитетом которых мы оба согласны, которым мы признаем и которым мы служим; там мы ищем Церковь, там мы отстаиваем свое дело. Здесь, возможно, скажут: «Чего ты ищешь в книгах, которые ты предал огню?» На это я отвечаю: «Чего ты боишься в этих книгах, которые будут прочитаны, если ты охранял их от огня?» Конечно, считается, что передал их тот, кто осужден за то, что не согласился на их чтение. Или, может быть, эти книги могли бы указать на своего предателя, как Господь указал на Иуду; пусть они прочтут в них, что Цецилиан или те, кто рукоположил его прямо и по имени, были будущими предателями тех самых книг, и если бы я не отлучил их, то и меня самого можно было бы судить, что он передал [книги] вместе с ними. Но мы не находим в этих книгах, что те, кто рукоположил Майорина, считались предателями, хотя мы читаем это в другом месте. Поэтому те обвинения, которые мы читаем против себя не из божественных канонических книг, а из других источников, удалены из нашей среды. Если они не желают, чтобы эти обвинения были удалены, пусть увидят, что если обвинения любой из сторон верны, то не было причин для их разделения, чтобы бежать от тех, кого они считали виновными; и если обвинения любой из сторон ложны, то не было причин для их разделения, чтобы бежать от тех, кого они нашли без вины; и если наши обвинения верны, а их ложны, то не было причин для их разделения, так как они должны были вместо этого стремиться исправиться и оставаться в единстве; и если наши ложны, а их верны, то не было причин для их разделения, так как они не должны были покидать невинную часть мира, которой они не хотели и не могли продемонстрировать свою правоту.
6. Возможно, кто-то спросит меня: «Почему вы хотите, чтобы эти обвинения были удалены из вашей среды, даже если они стали известны, в то время как ваша собственная община остается непоколебимой?» Я не хочу, чтобы святая Церковь была основана на человеческих свидетельствах, но на божественных оракулах. Ибо если Священное Писание очерчивает Церковь только в Африке и среди нескольких кутзупитанов или монтесов в Риме и в доме или вотчине испанки, то все, что опубликовано в другом месте из других писаний, никто, кроме донатистов, не будет считать Церковью. Если Священное Писание определяет Церковь среди нескольких мавров в провинции Кесария, то следует перейти к рогатистам; если среди нескольких триполитанцев, визаценцев и провинциалов, то максимианисты придут к Церкви; если только среди восточных народов, то Церковь следует искать среди ариан, евномиан, македонян и всех остальных. Кто может сосчитать каждую отдельную ересь отдельных народов? Но если Церковь Христова очерчена среди всех народов божественными и самыми достоверными свидетельствами канонических Писаний, то все, что они приведут в пример, и кто бы это ни прочитал, должен сказать: Смотрите! Вот Мессия! Или: Вот он! Лучше послушаем, если мы овцы Его, голоса нашего пастыря, говорящего: не верьте (Мф. XVIV, 23). Действительно, те отдельные церкви не находятся среди многих народов, где есть та Церковь; но эта Церковь, которая везде, находится и там, где они. Поэтому мы ищем ее в святых канонических Писаниях.De Unitate Ecclesiae (On the Unity of the Church) Секция 5-6.Источник