
Уильям Оккам (1285 ﹣ 09.04.1347)#SolaScriptura #Канон Писания Further, there are many things in the divine scriptures which should only be understood mystically, as Gregory teaches in various places in his Moralia [PL 75, col. 513; cf. col. 772]; indeed according to him there are many things which would generate error if they were understood literally. A mystical sense which can be taken from divine words by power of human wit without a special revelation, however, should not be so approved by catholics that it is placed on the same level as those things which are found in the bible, or taken to confirm something in the catholic faith, unless it is expressly found somewhere else in the divine scriptures, as Augustine, Jerome and Gregory also seem to think. For according to Augustine, as found in various chapters [[esp. chs. 5 and 8]] of dist. 9, divine scripture is to be preferred to the letters and expositions of all bishops and other men, so that such fear and esteem that they are not believed to err in any matter should be offered only to the writers of the bible. This kind of fear and esteem should be offered to no one after them. According to Jerome in his Prologue to the book of Proverbs and Gregory in the Moralia [Nothing found in Gregory], the books of Judith, Tobias, Maccabees, Ecclesiasticus and Wisdom should not be taken to confirm anything in the faith. Like Gregory, Jerome [[PL.28, col.1308]] says, "Just as the church does indeed read the books of Judith, Tobias and Maccabees but does not accept them among the canonical scriptures, likewise it also reads these two volumes", that is of Ecclesiasticus and Wisdom, "to edify the people but not to confirm the authority of the teachings of the church." But the expositions of bishops and others who lived after the writers of the canonical scriptures are not of greater authority than the aforesaid books. Therefore any sense which they infer from the divine scriptures, unless it is found elsewhere in the divine scriptures, should not be received with such reverence that it should be adduced to confirm something in the catholic faith. The true and primary sense of anything revealed by God in the scriptures, however, is valid for the confirmation of the authority of the teachings of the church. The true and primary sense of many things in the divine scriptures, therefore, can not be had without divine revelation.
Далее, в божественных писаниях есть много вещей, которые следует понимать только мистически, как учит Григорий в разных местах своей Moralia [PL 75, col. 513; ср. col. 772]; действительно, по его словам, есть много вещей, которые породили бы ошибку, если бы их понимали буквально. Мистический смысл, который может быть извлечен из божественных слов силой человеческого ума без особого откровения, однако, не должен быть настолько одобрен католиками, чтобы он был помещен на тот же уровень, что и те вещи, которые находятся в Библии, или приняты для подтверждения чего-либо в католической вере, если только это явно не найдено где-то еще в божественных писаниях, как, по-видимому, думают Августин, Иероним и Григорий. Ибо, согласно Августину, как найдено в разных главах [[особенно гл. 5 и 8]] dist. 9, божественное писание должно быть предпочтительнее писем и толкований всех епископов и других людей, так что такой страх и уважение, что они не ошибаются ни в чем, должны быть предложены только писателям Библии. Такого рода страх и уважение не должны быть предложены никому после них. Согласно Иерониму в его Прологе к книге Притчей и Григорию в Moralia [Ничего не найдено у Григория], книги Юдифи, Товии, Маккавеев, Экклезиастика и Премудрости не должны приниматься для подтверждения чего-либо в вере. Подобно Григорию, Иероним [[PL.28, col.1308]] говорит: «Точно так же, как церковь действительно читает книги Иудифи, Товии и Маккавеев, но не принимает их среди канонических писаний, так же она читает и эти два тома», то есть Экклезиастика и Премудрости, «чтобы назидать людей, но не для подтверждения авторитета учений церкви». Но толкования епископов и других, живших после авторов канонических писаний, не имеют большего авторитета, чем вышеупомянутые книги. Поэтому любой смысл, который они выводят из божественных писаний, если только он не находится в другом месте божественных писаний, не должен приниматься с таким почтением, чтобы его можно было приводить для подтверждения чего-либо в католической вере. Однако истинный и первичный смысл чего-либо, открытого Богом в писаниях, имеет силу для подтверждения авторитета учений церкви. Поэтому истинный и изначальный смысл многих вещей в божественных писаниях не может быть постигнут без божественного откровения.Dialogus part 3, tract 1, book 3. Глава 16Источник