
блаженный Аврелий Августин (354 ﹣ 430)#Спасение #Только верой (Sola Fide) But to him that worketh, saith he, is the rewardnot reckoned of Grace, but of debt. If thou wouldest be analien unto Grace, boast of thy merits. Yet He seeth whatisin thee, and knoweth what He owetli to each. But to himthat worketh not—What ? Suppose here some ungodlysinner; see, he worketh not. What then? He believethon Him That justifieth the ungodly. But in that he doethnot good works, he is ungodly : though he seem to do goodworks, yet, because without faith, neither are they to be called good. But believing on Him That justifieth the ungodly, his faith is counted for righteousness. Even as David also describeth the blessedness of the man, unto whom God imputeth righteousness without works. But what righteousness ? That of faith, which good works have not preceded, but which good works do follow,
Но делающему, говорит он, вменяется не по благодати, но по долгу. Если ты хочешь быть чуждым благодати, хвались своими заслугами. Но Он видит, что в тебе, и знает, что должен каждому. А не делающему — что? Предположим здесь какого-нибудь нечестивого грешника; вот, он не делает. Что же? Он верует в Того, Кто оправдывает нечестивого. Но поскольку он не делает добрых дел, он нечестив: хотя он, по-видимому, делает добрые дела, однако, поскольку без веры, они не могут быть названы добрыми. Но верующий в Того, Кто оправдывает нечестивого, его вера вменяется в праведность. Так же как Давид описывает блаженство человека, которому Бог вменяет праведность без дел. Но какая праведность? Та, что от веры, которой добрые дела не предшествовали, но за которой добрые дела следуют,Expositions of the Psalms 1-32 Exposition 2 of Psalm 31, §7 стр 286-287Источник